Σάββατο 23 Ιουλίου 2011

Η θεωρία του δεσμού και το άγχος του αποχωρισμού

    Μια από τις πιο σημαντικές θεωρίες (και αγαπημενη μου)  η οποία αναφέρεται στη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του ατόμου είναι η θεωρία του δεσμού του  Bowlby  η οποία αποτυπώνει ξεκάθαρα την έμφυτη ανάγκη του παιδιού από τη πρώτη στιγμή της γέννησης του να δημιουργήσει ένα δεσμό , συνήθως με τη μητέρα ,που θα του παρέχει ασφάλεια, προστασία και θα το βοηθήσει να προσαρμοστεί στο περιβάλλον.  
   Σύμφωνα με τη Hayes,N  με τον όρο προσκόλληση αποτυπώνεται αρκετά ξεκάθαρα  αυτός ο δεσμός έτσι όπως αναφέρεται και από τον Bowlby. Η προσκόλληση λοιπόν ΄΄ είναι ένας μακροχρόνιος συναισθηματικός δεσμός με ένα συγκεκριμένο άτομο  και χαρακτηρίζεται από αναζήτηση σωματικής εγγύτητας από τη μεριά του ατόμου που προσκολλάται , από αναζήτηση παρηγοριάς και ασφάλειας, από άγχος αποχωρισμού εξαιτίας της διακοπής αυτού του δεσμού ,καθώς και από αμοιβαιότητα από την πλευρά του άλλου προσώπου ΄΄.
    Μια ολοκληρωμένη θεωρητική ερμηνεία για τη προσκόλληση διαμορφώθηκε από τον Bowlby έπειτα από το αίτημα της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας η οποία και του ανάθεσε τη μελέτη  των ψυχολογικών προβλημάτων που είχαν τα παιδιά τα οποία μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο είχαν αποχωριστεί από  τους γονείς τους και ζούσαν πλέον σε ιδρύματα. Με λίγα λόγια ζητήθηκε από τον Bowlby να εξετάσει σε πιο βαθμό ο αποχωρισμός των μικρών παιδιών από τις μητέρες τους κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους επιδρά με αρνητικό τρόπο στη μετέπειτα εξέλιξη της ανάπτυξης του παιδιού.
   O Βοwldy υιοθέτησε μια θεωρία η οποία ενσωμάτωνε ότι ήταν γνωστό από την εξελικτική θεώρηση για τα θηλαστικά πάνω στη γη και ειδικότερα τις συναλλαγές που παρατηρούνται ανάμεσα στις μητέρες και στα βρέφη.  Στους μεγάλους πιθήκους πάνω στη γη οι μητέρες στη προσπάθεια τους να προστατευόσουν τα μικρά τους και τον εαυτό από τις επιθέσεις των αρπακτικών ,συσπειρώνονται μεταξύ τους ώστε να αποφύγουν όσο το δυνατόν γίνεται το κίνδυνο. Υπάρχει λοιπόν έντονη η ανάγκη το παιδί να μένει δίπλα στη μητέρα του για να μπορέσει να επιζήσει λόγο του ότι είναι αδύναμο και αβοήθητο κατά τα πρώτα χρόνια της γέννησης του.
   Η Hayes,N  αναφέρει τα κάποια νεογέννητα επιδεικνύουν μια  ιδιαίτερη μορφή μάθησης η οποία τα κάνει προσκολλούνται στο γονέα και με αυτό το τρόπο εξασφαλίζουν την επιβίωση τους. Η μάθηση αυτή αναφέρεται ως αποτύπωση της οποίας η προσκόλληση αποτελεί το άμεσο αποτέλεσμα και κρατά το νεογέννητο κοντά στη πηγή αυτή που θα του παρέχει προστασία απαραίτητη για τη επιβίωση του.
   Ο Βowlby το 1958  παρατηρώντας  το  ανθρώπινο είδος και τη σχέση που αναπτύσσει το νεογέννητο συνήθως με τη μητέρα, διατύπωσε τη θεωρία του για τη μονοπροσωπική προσκόλληση η οποία σε ένα μεγάλο βαθμό έχει πολλά κοινά σημεία με το μηχανισμό της αποτύπωσης. Σύμφωνα λοιπόν με τη θεωρία της μονοπροσωπικης προσκόλλησης το νεογέννητο από τη στιγμή της γέννησης του και μέσα σε έξι μήνες αναπτύσσει ένα ισχυρό δεσμό με τη μητέρα που του εξασφαλίζει την επιβίωση του. Ο δεσμός αυτός σύμφωνα με το Bowlby είναι τόσο σημαντικός που αν συμβεί κάτι και διαταραχτούν οι ισορροπίες που τον διέπουν είτε έπειτα από θάνατο είτε από διάφορους άλλους λόγους, οι συνέπειες και το κόστος που θα έχει αυτή η ανατροπή για το παιδί θα είναι πολύ σοβαρές.
   Τη σοβαρότητα του παραπάνω συλλογισμού του Bowlby ανέδειξε μια έρευνα με 44 νεαρούς παραβάτες τον οποίων η σύλληψη είχε πραγματοποιηθεί για κλοπή. Τα αποτελέσματα των ερευνών ανέδειξαν ότι οι 17 από τους 44 συλληφθέντες νεαρούς από τη γέννηση τους έως το πέμπτο έτος της ηλικίας τους ,για κάποια χρονική περίοδο είχαν αποχωριστεί από τις μητέρες τους.  Ο Bowlby λοιπόν μετά από αυτή την έρευνα διατύπωσε το συλλογισμό του αναφέροντας ότι η ομαλή κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού η΄ αντίθετα η προβατική συμπεριφορά στη εφηβική ηλικία σε πολλές περιπτώσεις σχετίζεται με το αν το παιδί ζήσει με τη μητέρα κατά τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής η την αποστερηθεί.
   Η θεωρία του Βοwlby όπως διατυπώθηκε το 1969 ( όπως αναφέρεται στους από τον ίδιο, προτείνει ότι ο δεσμός ανάμεσα στο παιδί και τη μητέρα αναπτύσσεται μέσα από τέσσερις φάσεις κατά τη διάρκεια των δυο πρώτων χρόνων  σύμφωνα με τις οποίες  πραγματώνεται ΄΄ μια δυναμική ισορροπία μεταξύ του ζεύγους μητέρας – παιδιού. ΄΄
    Φάση 1η : Η φάση προ του δεσμού, αναπτύσσεται από τη στιγμή της γέννησης του παιδιού και διαρκεί μέχρι την έκτη εβδομάδα. Σε αυτή τη φάση τα βρέφη είναι σε στενή επαφή με τους ανθρώπους που τα φροντίζουν, από τους οποίους και παίρνουν τα απαραίτητα για τη ζωή. Κύριο χαρακτηριστικό της φάσης αυτής είναι ότι τα βρέφη δεν φαίνεται να έχουν συνείδηση γνωστών η΄ άγνωστων προσώπων και δεν ανησυχούν όταν μένουν με κάποιον άγνωστο μαζί για κάποιο χρονικό διάστημα.
   Φάση 2η : Η φάση του υπό διαμόρφωση δεσμού έχει έναρξη τη 6η εβδομάδα και διαρκεί έως τον 6ο – 8ο μήνα της ζωής του παιδιού. Στη παρούσα φάση τα βρέφη φαίνεται να αναγνωρίζουν τα γνώριμα από τα άγνωστα πρόσωπα γι αυτό και αντιδρούν με διαφορετικό τρόπο στη παρουσία τους. Είναι η στιγμή που η επιφυλακτικότητα του βρέφους απέναντι σε άγνωστα πρόσωπα και αντικείμενα κάνει την εμφάνιση της.
   Φάση 3η : Η φάση του σαφούς δεσμού η οποία παρατηρηται από τον 6ο – 8ο  μήνα έως τους 18 – 24 μήνες. Σε αυτή τη φάση σύμφωνα με το Bowlby γίνεται εμφανές το άγχος αποχωρισμού, το οποίο και αναδεικνύει την αναστάτωση και τη δυστυχία που βιώνει το βρέφος όταν απομακρύνονται από αυτό η μητέρα του η΄ το άτομο που το φροντίζει. Την ίδια αναστάτωση όμως βιώνει και η μητέρα όταν νιώθει το παιδί της να απομακρύνεται και δεν το βλέπει. Επί της ουσίας η φάση του σαφούς δεσμού όταν πραγματωθεί, καθρεπτίζει    Ο δεσμός που πλέον έχει διαμορφωθεί δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας στο παιδί, όπου σύμφωνα με το Bowlby η μητέρα φαίνεται να αποτελεί την ασφαλή βάση εκείνη μέσα από τη οποία το παιδί νιώθει έτοιμο και ικανό να εξερευνεί το κόσμο και να επιστρέφει σε αυτή όταν νιώθει την ανάγκη.
   Φάση 4η : Η φάση των αμοιβαίων σχέσεων, η οποία αναγνωρίζεται από τους 18 – 24 μήνες και μπορεί να κρατήσει για αρκετά χρόνια. Αυτή τη περίοδο η ευθύνη για τη σχέση όπως και για τη διατήρηση της ισορροπίας του συστήματος του δεσμού μοιράζεται ανάμεσα στη μητέρα και στο παιδί το οποίο διαθέτει το χρόνο του για δραστηριότητες που απαιτούν περισσότερη διάρκεια μακριά από τη μητέρα, χωρίς όμως να ανησυχεί που βρίσκεται μακριά της.
    Σε σχέση με τις παραπάνω φάσεις ο Bowlby τόνισε ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι η φάσεις του δεσμού ουσιαστικά συμπίπτουν  με τη περίοδο όπου ο νοητικές αναπαραστάσεις αποτελούν το βασικότερο στοιχείο που αφορά τις διεργασίες που σχετίζονται με τη σκέψη του παιδιού. Ο δεσμός που αναπτύσσεται ανάμεσα στο βρέφος και στη μητέρα και η ποιότητα της σχέσης λειτούργει ως ένα εσωτερικευμένο μοντέλο εργασίας το οποίο αποτελεί ΄΄ ένα νοητικό μοντέλο που δημιουργούν τα βρέφη ως αποτέλεσμα των εμπειριών τους με εκείνους που τα φροντίζουν, το οποίο χρησιμοποιούν ως οδηγό της συμπεριφοράς τους με άλλες σχέσεις. ΄΄
   Γίνεται κατανοητό λοιπόν ότι τελικά η ποιότητα του δεσμού όπως αυτός αναπτύσσεται επηρεάζει σημαντικά τις γενικότερες διαπροσωπικές σχέσεις που θα αναπτύξει το άτομο κατά τη διάρκεια της ζωής του.
   Ποιες όμως είναι οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο αποχωρισμός από τη μητέρα η ΄ γενικότερα από το άτομο που έχει προσκολληθεί, στο παιδί ;  Ο Βowlby το 1980 ( όπως αναφέρεται στη Hayes ,1998) διατύπωσε τις επιπτώσεις του αποχωρισμού στις παρακάτω φάσεις :1)  φάση διαμαρτυρίας σύμφωνα με την οποία το παιδί μπροστά στον αποχωρισμό εκδηλώνει έντονο άγχος, μεγάλη δυσφορία και κλάμα ενώ αναζητά επίμονα  το άτομο στο οποίο  έχει προσκολληθεί και πλέον απουσιάζει.
   2) Φάση απόγνωσης ,σύμφωνα με τη οποία, αφού οι παραπάνω επικλήσεις και διαμαρτυρίες δεν λειτούργησαν αποτελεσματικά και το πρόσωπο της προσκόλλησης δεν έχει επιστρέψει, το παιδί βιώνει έντονη απόγνωση και απελπισία. Τη θέση διαμαρτυρίας πλέον παίρνουν ,η θλίψη, η αίσθηση δυστυχίας και αδιαφορίας προς το περιβάλλον.
   3) Φάση αποδέσμευσης, κατά την οποία η προσαρμογή του παιδιού στα καινούργια δεδομένα αποτελεί μια πραγματικότητα, όπου φαίνεται πλέον να έχει αποδεχτεί την απουσία και να μην ενδιαφέρεται τόσο για την επιστροφή του ατόμου στο οποίο είχε προσκολληθεί.
   Η Mary Ainsworth μια σημαντική ερευνήτρια που έδωσε μεγάλη έμφαση στα είδη του δεσμού έτσι όπως αναπτύσσονται μέσα από τη συναλλαγή μητέρας – βρέφους, σχεδιάζοντας μια διαδικασία την οποία ονόμασε συνθήκη με το ξένο, ουσιαστικά εξέτασε την ασφάλεια που διέπει τη σχέση αυτή. H συνθήκη με το ξένο αποτελεί μια σχεδιασμένη διαδικασία κατά την οποία αξιολογείται ο δεσμός, με βάση τις αντιδράσεις, προς ένα άγνωστο  με τη μητέρα παρούσα, τις αντιδράσεις όταν η μητέρα αποχωρεί και μετά αντεπιστρέφει.
   Η Αinsworth μέσα από τις συγκρίσεις που έκανε στις διάφορες συνθήκες κατέληξε σε τρεις κατηγορίες στο τρόπο αντίδρασης στη απουσία η την  παρουσία της μητέρας. Στη πρώτη κατηγορία αναφέρεται ο δεσμό ανασφαλής / αποφυγής κατά τον οποίο δεν φαίνεται να υπάρχει ανησυχία εάν η μητέρα απουσιάσει από το δωμάτιο και οι ξένοι έχουν τις ίδιες πιθανότητες παρηγορήσουν τα παιδί με την ίδια.  Το παιδί φαίνεται να αδιαφορεί για τη θέση της μητέρας και πολλές απομακρύνεται από κοντά της αντί να επιζητήσει την επαφή μαζί της.
  Η δεύτερη κατηγορία αναφέρεται στα παιδιά με ασφαλή δεσμό, τα οποία όσο είναι κοντά στη μητέρα παραμένουν ήρεμα και παίζουν ευχαρίστα, ενώ όταν η μητέρα απομακρύνεται αναστατώνονται. Τα  παιδιά με αυτό το δεσμό δύσκολα παρηγορούνται από έναν άγνωστο ,ενώ ηρεμούν όταν η μητέρα επιστρέψει στο δωμάτιο  τα οποία τρέχουν στην αγκαλιά της όταν την δουν.
   Τέλος στη τρίτη κατηγορία αναφέρεται ο δεσμός ανασφαλής / αμφιθυμία σύμφωνα με τον οποίο τα παιδιά αντιμετωπίζουν πρόβλημα όταν βρεθούν με έναν ξένο. Πολλές φορές παρόλη τη παρουσία της μητέρας τα παιδιά με αυτό το δεσμό παρουσιάζουν άγχος ,αναστατώνονται όταν αυτή απομακρύνεται αλλά παράλληλα δεν  φαίνεται να ηρεμούν μετά  την επιστροφή της. Συνήθως κλαίνε θυμωμένα και ζητούν μια αγκαλιά όπου μόλις τους δοθεί παλεύουν με τη μητέρα για να τα αφήσει κάτω.
   Η πρόσφορα της Ainsworth μέσα από τα παραπάνω ευρήματα και την έμφαση που έδωσε στα είδη των δεσμών, αποτέλεσε σημαντικό κίνητρο ώστε να αναπτυχτούν νέα ερωτηματικά και νέες έρευνες όσον αφορά τα παραπάνω ευρήματα.
   Όπως αναφέρει η βιβλιογραφια, ένα από τα βασικότερα μοντέλα για τους τύπους του δεσμού,αυτο των Bartholomew,(1990). Bartolomew & Horowitz, (1991) διαχωρίζει τα άτομα σε τέσσερις τύπους.  Σύμφωνα λοιπόν με το μοντέλο ο πρώτο τύπος αναφέρεται ως ασφαλής όπου ανάλογα  με  τη θετική εικόνα που έχει για τον εαυτό του και για τους άλλους ,δημιουργεί και τις ανάλογες  διαπροσωπικές σχέσεις.
   Ο δεύτερος τύπος ο οποίος ονομάζεται εμμονής / αμφιθυμικός ,ενώ διατηρεί μια θετική εικόνα για τους άλλους, δεν κάνει το ίδιο για τον εαυτό του. Η εικόνα του εαυτού παραμένει αρνητική με αποτέλεσμα να πέφτει συχνά θύμα εκμετάλλευσης και να έχει μια υποχωρητική στάση.
   Ο επόμενος τύπος αποφυγής  ο οποίος διακρίνεται σε δυο ειδικότερους τύπους αποφυγής, τον απορριπτικό και  το φοβικό ,εμπεριέχει αρνητικά μοντέλα  για τον εαυτό του αλλά και για τους άλλους. Ο φοβικός  τύπος χαρακτηρίζεται από την αρνητική εικόνα που διατηρεί τόσο για τον εαυτό του ,όσο και για τους άλλους. Τέλος ο απορριπτικός τύπος εξιδανικεύει τον εαυτό του ενώ υποβιβάζει τους άλλους . Συνήθως τα άτομα φοβικού τύπου είχαν γονείς που ήταν επιθετικοί απέναντι τους η ΄  καταθλιπτικούς, ενώ τα τα άτομα απορριπτικού τύπου είχαν γονείς που ενώ φρόντιζαν για τις βασικές ανάγκες τους, γενικότερα είχαν μια όχι τόσο στενή σχέση μαζί τους.

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Περί νοημοσύνης

«Το παιδί μου είναι πολύ έξυπνο!», «είμαι σίγουρη πως η νοημοσύνη του είναι πολύ υψηλή», «κάθε χρόνο γίνεται και πιο έξυπνο». Πόσο συχνά ακούμε τέτοιες εκφράσεις από τους γονείς που νιώθουν γεμάτοι περηφάνια κάθε φορά που το παιδί τους κάνει κάποιο καινούργιο επίτευγμα ή κάθε φορά που κάνει κάτι που στα μάτια τους φαίνεται πολύ έξυπνο; Και μέχρι πριν από κάποια χρόνια η φράση αυτή καθώς και η αντίληψη πως το έξυπνο, ευφυές και προικισμένο παιδί είναι αυτό που έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης επικρατούσαν. Τα τελευταία χρόνια, όμως, η θεωρία αυτή άλλαξε, αφού τώρα πια όταν αναφέρουμε πως ένα παιδί έχει αναπτυγμένη ευφυΐα, πρέπει να γνωρίζουμε για ποια από τις οχτώ ευφυΐες του μιλάμε!

Το 1983 ο καθηγητής Gardner δημοσίευσε το βιβλίο Frames of Mind, στο οποίο απέρριπτε τη θεωρία του ενός δείκτη νοημοσύνης. Αντίθετα, υποστήριζε πως δεν υπάρχει ένα είδος νοημοσύνης το οποίο καθορίζει την εξυπνάδα μας ή την επιτυχία μας στη ζωή, αλλά οχτώ διαφορετικά, το καθένα από τα οποία πηγάζει από διαφορετικό κομμάτι του εγκεφάλου. Και ενώ όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν και τα οχτώ αυτά είδη νοημοσύνης, λόγω των γενετικών τους καταβολών και των διαφορετικών περιβαλλοντικών επιδράσεων δεν υπάρχουν ούτε δύο άνθρωποι στον κόσμο που να έχουν το ίδιο προφίλ νοημοσύνης, ακόμη και αν αυτοί είναι δύο απαράλλακτοι δίδυμοι. Και αυτό είναι κάτι που επιβεβαιώνει τη μοναδικότητα κάθε ανθρώπου και κάθε παιδιού.
Ας γνωρίσουμε λοιπόν τα οχτώ είδη νοημοσύνης:

Λεκτική νοημοσύνη
Η γλωσσική ή λεκτική νοημοσύνη, της οποίας πηγή είναι ο αριστερός κροταφικός λοβός, αφορά όλες τις λεκτικές ικανότητες του ανθρώπου. Περιλαμβάνει τους τρόπους με τους οποίους παράγουμε τη γλώσσα, αλλά και την κατανόηση και τη δημιουργία λεπτών αποχρώσεων στην έκφραση του λόγου, όπως είναι η αλλαγή της σημασίας των λέξεων, η αντίληψη των κανόνων, του μέτρου και των ρυθμών της ανάλογα με το κυμάτισμα της φωνής, η ικανότητα πλοκής των λέξεων, αλλά και η ικανότητα εκμάθησης και ομιλίας διαφορετικών γλωσσών. Εμπεριέχει επίσης την ικανότητα εξήγησης γεγονότων, πράξεων ή απλών λέξεων και ορισμών με λόγια, την ικανότητα διδασκαλίας, μάθησης, ανάλυσης, μνήμης, αλλά και την ικανότητα για χιούμορ και λογοπαίγνια. Τα παιδιά που έχουν αναπτυγμένη τη λεκτική νοημοσύνη μπορούν να μάθουν καλύτερα με τη βοήθεια του προφορικού και του γραπτού λόγου. Οι ενήλικες που έχουν αναπτυγμένη την ευφυΐα αυτή μπορεί να είναι ποιητές, λογοτέχνες, δημοσιογράφοι και πολιτικοί.
Αριθμητική/λογική νοημοσύνη
Η μαθηματική νοημοσύνη, της οποίας πηγή είναι το δεξί ημισφαίριο, είναι η ικανότητα της επαγωγικής, της αναγωγικής και της επιστημονικής λογικής. Περιλαμβάνει την ικανότητα του ατόμου να ερευνά κατηγορίες και σχέσεις, να μπορεί να χειρίζεται τα μαθηματικά σύμβολα και τις αριθμητικές σχέσεις, να εκτελεί σύνθετους υπολογισμούς και να συγκρατεί σειρά από λεπτομέρειες στη μνήμη του. Επιστήμονες, μαθηματικοί, φιλόσοφοι, προγραμματιστές, στατιστικολόγοι, λογιστές και ντετέκτιβ βασίζονται σε αυτή τη νοημοσύνη. Τα παιδιά με αναπτυγμένη μαθηματική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από αριθμούς και λογική σκέψη να υπολογίζουν και να οργανώνουν τις διάφορες πληροφορίες που έχουν ως δεδομένα, ενώ στοχεύουν στη λύση των προβλημάτων και στην αναζήτηση της σχέση αιτίας αποτελέσματος σε οποιοδήποτε πρόβλημα, μαθηματικό ή μη.
Συναισθηματική νοημοσύνη
@ Διαπροσωπική νοημοσύνη
Η διαπροσωπική νοημοσύνη βασίζεται στην ικανότητα του ανθρώπου να καταλαβαίνει τους άλλους. Πιο συγκεκριμένα, να μπορεί να επισημάνει τους σκοπούς, τα κίνητρα και τα ενδιαφέροντά τους, να κατανοήσει τη συμπεριφορά τους και να δουλέψει μαζί τους αποτελεσματικά. Περιλαμβάνει την αποτελεσματική λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, την ικανότητα παρατήρησης και ανάλυσης των ατομικών διαφορών και την ικανότητα συνεργατικής σχέσης και δουλειάς. Η κύρια πηγή της ευφυΐας αυτής βρίσκεται στον μετωπιαίο λοβό και στον νέο φλοιό. Δάσκαλοι, γονείς, πολιτικοί, ψυχολόγοι, πωλητές, διευθυντές, θεραπευτές, αλλά και θρησκευτικοί ηγέτες βασίζονται στη διαπροσωπική νοημοσύνη. Τα παιδιά αναπτύσσουν σταδιακά τη διαπροσωπική τους νοημοσύνη αποκτώντας με το πέρασμα του χρόνου εμπειρίες μέσα από τη ζωή τους στην οικογένεια, στις παρέες, στο σχολείο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Με τη σταδιακή συμμετοχή τους σε ομάδες εργασίας οι οποίες δουλεύουν για έναν κοινό σκοπό, με τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά, γνωρίζοντας τη διαφορετικότητά τους και μαθαίνοντας να αντιδρούν στις διαθέσεις τους και εξελίσσοντας τον εαυτό τους μέσα από τα λάθη και τις εμπειρίες τους τα παιδιά αναπτύσσουν τη διαπροσωπική τους νοημοσύνη. Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι σχέσεις με τους ενηλίκους. Όταν, π.χ., τα παιδιά πείθουν διακριτικά το δάσκαλό τους για παράταση χρόνου ώστε να τελειώσουν την εργασία τους ή όταν διαπραγματεύονται με τους γονείς τους για το πόση ώρα θα παίξουν με το αγαπημένο τους παιχνίδι και πότε θα διαβάσουν.
@ Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
Η ενδοπροσωπική νοημοσύνη, δίνει την ικανότητα στον άνθρωπο να κατανοήσει τα βαθύτερα αισθήματα, επιθυμίες και ιδέες του ίδιου του του εαυτού. Αποτελεί την ικανότητα της προσωπικής γνώσης που στρέφεται προς τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τις δεξιότητες της αυτοσυγκέντρωσης, της επιμέλειας, της προσοχής, της υψηλής μεθοδικότητας στη σκέψη και στη λογική, της κατανόησης των πολλών και διαφορετικών αισθημάτων μας, τα οποία και σχετίζονται με την εκάστοτε συμπεριφορά μας. Η κύρια πηγή της ευφυΐας αυτής βρίσκεται στον μετωπικό λοβό και στον νέο φλοιό. Υπάρχει όμως κάτι που κάνει την ευφυΐα αυτή ξεχωριστή σε σχέση με τις υπόλοιπες. Αυτό βρίσκεται στη δυνατότητά της να ενοποιεί όλες τις άλλες μορφές νοημοσύνης, αφού με το να επιτυγχάνει τη βαθύτερη γνώση του εαυτού μας, επιτυγχάνει και τη γνώση της σημασίας της ζωής, προωθεί την κατανόηση του εαυτού ως μέρους της ευρύτερης πραγματικότητας, την προσαρμογή του και την καλή αντιμετώπιση καταστάσεων με τη βοήθεια στρατηγικών, ενώ του δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσει ικανότητες διαίσθησης, ενόρασης και ενότητας. Όσοι έχουν αναπτυγμένη την ευφυΐα αυτή αξιοποιούν και εμπλέκουν αποτελεσματικά όλα τα άλλα είδη νοημοσύνης, γνωρίζουν τις αδυναμίες τους και είναι προσεκτικοί στις αποφάσεις και στις επιλογές τους. Αυτοί είναι οι ψυχοθεραπευτές, οι φιλόσοφοι και οι αυτοδημιούργητοι άνθρωποι. Τα παιδιά με αναπτυγμένη ενδοπροσωπική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα με μετα-διανοητικές διεργασίες, δηλαδή παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται και εξελίσσοντάς τον, βελτιώνοντας τον εαυτό τους και τις θετικές και αρνητικές πλευρές τους, αλλά βελτιώνοντας και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και κατανόησης και χειρισμού των συναισθημάτων τους.
Σωματική/κιναισθητική νοημοσύνη
Η σωματική νοημοσύνη βασίζεται στην ικανότητα του ανθρώπου να μπορεί να χρησιμοποιεί ανεξάρτητα αλλά και συνδυαστικά τις κινητικές του δεξιότητες. Δίνει στο ανθρώπινο σώμα τη δυνατότητα να λειτουργήσει αρμονικά και συνεργατικά με τον εγκέφαλο και με τη βοήθειά του να λύνει προβλήματα, να εκφράζει ιδέες, γνώσεις και συναισθήματα. Η πηγή της ευφυΐας αυτής βρίσκεται στην αλληλεπίδραση του εγκεφαλικού φλοιού με το νωτιαίο μυελό. Η αλληλεπίδραση αυτή μας δίνει τη δυνατότητα να συνδυάσουμε την αντίληψη με την κίνηση, κάτι που προκαλεί την εκτέλεση συγκεκριμένων κινήσεων των μυών, αλλά και τον κατάλληλο συνδυασμό τους όταν χρειάζεται. Αθλητές, χειρουργοί, χορευτές, χορογράφοι, γραφίστες, ηθοποιοί, τεχνίτες χρησιμοποιούν τη σωματική νοημοσύνη. Τα παιδιά που έχουν αναπτυγμένη τη νοημοσύνη αυτή απολαμβάνουν τα παιχνίδια και τις κινητικές δραστηριότητες, ενώ έχουν ιδιαίτερο ταλέντο στις μιμητικές δεξιότητες. Είναι πιο εύκολο γι’ αυτά να μαθαίνουν μέσω της κίνησης, είτε αυτή είναι αδρή, όπως ο χορός, εκφράζοντας ιδέες και συναισθήματα, είτε λεπτή, μέσω του χειρισμού διάφορων αντικειμένων ή υλικών και κατασκευάζοντας με τη βοήθειά τους γλυπτά, πίνακες ή άλλες δημιουργίες.
Μουσική/ρυθμική νοημοσύνη
Η μουσική νοημοσύνη στηρίζεται στην απόλαυση και στην κατανόηση της μουσικής. Πηγή τη ευφυΐας αυτής είναι το δεξί ημισφαίριο, στο οποίο γίνεται η επεξεργασία όλων των ακουσμάτων. Εμπεριέχει την ικανότητα του ανθρώπου να νιώθει το ρυθμό, τη χροιά του ήχου, τη μελωδία, το συνδυασμό των οργάνων και των μουσικών μέτρων, την αντίληψη της διαφορετικότητας των ειδών της μουσικής, αλλά και τη συνάφειά τους. Εμπεριέχει επίσης την ικανότητα για συναισθηματική έκφραση του ατόμου μέσω της μουσικής, είτε ως σύνθεση είτε ως εκτέλεση. Η εκτέλεση περιλαμβάνει το παίξιμο ενός οργάνου, το τραγούδι, το χορό. Συνθέτες, οργανοπαίχτες, μουσικοί, τραγουδιστές χρησιμοποιούν αυτή τη νοημοσύνη. Τα παιδιά με καλή μουσική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από ήχους, τραγούδια και ρυθμούς, ενώ μπορούν να εκφράσουν ιδέες, γνώσεις και συναισθήματα με τη βοήθεια της μουσικής. Πολλές φορές μάλιστα εκφράζονται με τα δικά τους μουσικά κομμάτια από τη βρεφική τους κιόλας ηλικία, τα οποία αποτελούνται από σύνθετους ή απλούς ρυθμούς με τη βοήθεια οποιουδήποτε αντικειμένου. Ακόμα και με μια κατσαρόλα!
Χωρική νοημοσύνη
Η χωρική νοημοσύνη δίνει την ικανότητα στον άνθρωπο να αναπαραστήσει το χώρο που βλέπει στο μυαλό του. Τον βοηθά να παρατηρεί και να χειρίζεται με επιδεξιότητα μια μορφή ή ένα αντικείμενο, να παρατηρεί και να δημιουργεί συνθέσεις με έναν ιδιαίτερα παραστατικό τρόπο, φτιάχνοντας ένα ακριβές αντίγραφο αυτού που παρατηρεί. Η πηγή της ευφυΐας αυτής βρίσκεται στον δεξιό πλευρικό λοβό. Περιλαμβάνει την ικανότητα της δραστικής φαντασίας, του καλού προσανατολισμού στο χώρο, του χειρισμού των εικόνων, την αναγνώριση σχέσεων αντικειμένων και διαστημάτων και την καλή θεώρηση των πραγμάτων από διαφορετική οπτική γωνία. Αυτή η νοημοσύνη είναι απαραίτητη στους αρχιτέκτονες, στους γλύπτες, στους διακοσμητές, στους καλλιτέχνες, στους μηχανικούς, στους εφευρέτες, στους πιλότους, στους καπετάνιους και στους οδηγούς. Τα παιδιά με καλή χωρική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα χρησιμοποιώντας τα οπτικά μέσα που τους δίνονται και τείνουν να οργανώνουν τη σκέψη τους στο χώρο και να συγκροτούν τις ιδέες τους πριν τις γράψουν. Ενδιαφέρονται να μελετούν γραφήματα και χάρτες και τους αρέσει να σκέφτονται με εικόνες, καθώς επίσης και να τις δημιουργούν.
Νατουραλιστική νοημοσύνη
Η νατουραλιστική νοημοσύνη εμπεριέχει την ικανότητα του ανθρώπου να αναγνωρίζει τη χλωρίδα και την πανίδα, να ξεχωρίζει τα διάφορα ζωντανά όντα, φυτά και ζώα, να διακρίνει αντικείμενα και διαδικασίες από τον φυσικό κόσμο και να τα χρησιμοποιεί εποικοδομητικά. Τα άτομα αυτά αγαπούν όχι μόνο να αναγνωρίζουν, αλλά και να κατηγοριοποιούν το φυτικό και ζωικό βασίλειο. Τέτοια ευφυΐα έχουν οι βιολόγοι, οι βοτανολόγοι, οι γεωργοί, οι κυνηγοί, οι γεωλόγοι, οι σεφ. Τα παιδιά με αναπτυγμένη νατουραλιστική νοημοσύνη μαθαίνουν καλύτερα μέσα από την αλληλεπίδραση με τη φύση και το περιβάλλον, όπως με εκδρομές στη φύση, με εργασίες που σχετίζονται με την παρακολούθηση των φυσικών φαινομένων, όπως είναι η καλλιέργεια οσπρίων και τα πειράματα στη φύση ή στην τάξη και με τη φροντίδα φυτών και ζώων.
Η σημασία της εμπλουτισμένης μάθησης
Αν μετά τα παραπάνω αρχίζετε να καταλαβαίνετε πόσο πολύπλοκη μπορεί να είναι τελικά η έννοια της νοημοσύνης, αλλά και πόσο σύνθετη και πολύτιμη είναι η λειτουργία του εγκεφάλου, τότε σκεφτείτε τι ερεθίσματα χρειάζεται ένα παιδί για να αναπτύξει αποτελεσματικά όλο το φάσμα της νοημοσύνης του. Ίσως ήρθε η ώρα λοιπόν να αναθεωρήσουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την διαδικασία όχι μόνο της μάθησης, αλλά και της καθημερινότητας των παιδιών μας. Ήδη γνωρίζουμε πως αυτά που μαθαίνει ένα παιδί μέχρι το πέμπτο έτος της ηλικίας του αποτελούν τουλάχιστον το 50% των νοητικών δεδομένων για την υπόλοιπη ζωή του! Σύμφωνα όμως με πρόσφατες έρευνες, η ποσότητα αλλά και η ποιότητα των ερεθισμάτων που δίνουμε στα παιδιά από την πρώτη κιόλας ηλικία, όχι απλώς τα τροφοδοτούν με γνώσεις, αλλά δημιουργούν και συνδέσεις στα εγκεφαλικά κύτταρα φτιάχνοντας τη βάση στην οποία θα αποθηκεύουν πληροφορίες για την υπόλοιπή τους ζωή. Αυτός λοιπόν είναι ο βασικός σκοπός της εμπλουτισμένης μάθησης, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται. Κάνοντας τη μάθηση βιωματική με τη χρήση ειδικού παιδαγωγικού υλικού, εκπαιδευτικών και εποπτικών μέσων και προσφέροντας τον κατάλληλο για κάθε παιδί συνδυασμό πληροφοριών και ερεθισμάτων τα οποία καλύπτουν όλες τις ευφυΐες του και ενεργοποιούν όλες τις αισθήσεις του, δίνουμε στο παιδί τη δυνατότητα να μεγιστοποιήσει τις φυσικές του κλίσεις και δυνατότητες

Απο in.gr

Τα μωρά ανιχνεύουν τα συναισθήματα μέσω της φωνής μας

Ακόμα κι όταν κοιμούνται!

Από την ηλικία των τριών μηνών, πολύ νωρίτερα δηλαδή από ό,τι νόμιζαν έως σήμερα οι επιστήμονες, τα μωρά μπορούν να αντιληφθούν τα συναισθήματα που κρύβονται στις ανθρώπινες φωνές στο περιβάλλον τους, ακόμα και όταν τα ίδια κοιμούνται, σύμφωνα με μια νέα βρετανική έρευνα.

Οι ερευνητές μελέτησαν, με τη βοήθεια της λειτουργικής μαγνητικής απεικόνισης (fMRI), τον εγκέφαλο 21 κοιμισμένων μωρών ηλικίας τριών έως επτά μηνών. Διαπίστωσαν ότι ο νηπιακός εγκέφαλος ανταποκρίνεται διαφορετικά, ανάλογα με το συναισθηματικό περιεχόμενο των φωνών και των ποικίλων ήχων (γέλιων, κλαμάτων, φταρνισμάτων, άλλων θορύβων όπως τρεχούμενου νερού ή παιγνιδιών) στο περιβάλλον.

Μέχρι τώρα οι επιστήμονες δεν ήταν βέβαιοι από πόσο νωρίς ο αναπτυσσόμενος εγκέφαλος του μωρού αποκτά την ικανότητα να αντιλαμβάνεται και να επεξεργάζεται φωνές και συναισθήματα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα νέα ευρήματα θα τους βοηθήσουν να ξεχωρίσουν το διαφορετικό τρόπο ανάπτυξης του αυτιστικού εγκεφάλου από τον μη αυτιστικό και γενικότερα να ρίξουν φως στην εμφάνιση των νευροψυχολογικών διαταραχών, όπως η σχιζοφρένεια.

Η έρευνα έδειξε ότι ο βρεγματικός λοβός ενεργοποιείται και στα μωρά, ακριβώς όπως και στους ενηλίκους, όταν ακούνε τον ήχο ανθρωπίνων φωνών. Ειδικότερα, η μεταιχμιακή περιοχή του εγκεφάλου των τρίμηνων μωρών ανταποκρίνεται πιο έντονα στους λυπητερούς και γενικότερα στους δυσάρεστους ήχους, ενώ δεν φαίνεται να ξεχωρίζει ανάμεσα στους ουδέτερους και τους θετικούς/ευχάριστους ήχους.

«Είναι εντυπωσιακό ότι μπορούν να κάνουν κάτι τέτοιο. Θα έλεγε κανείς ότι ένα μωρό που κοιμάται, δεν μπορεί να σας ακούσει, όμως είναι πια ξεκάθαρο ότι ο εγκέφαλός του επεξεργάζεται τους ήχους την ώρα του ύπνου», επεσήμανε ο Μέρφι. Η διαπίστωση αυτή, όπως είπε, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από τους γονείς που π.χ. μπορεί να τσακώνονται κοντά στο κοιμισμένο μωρό τους, νομίζοντας ότι δεν τους ακούει. Κάνουν όμως λάθος και μάλλον θα έπρεπε να προσέχουν τι λένε, ακόμα και στο τηλέφωνο! Τα μωρά έχουν ιδίως μια εγγενή ικανότητα να «πιάνουν», αν κάποιος είναι λυπημένος, ενώ φαίνεται να αντιδρούν λιγότερο αν κάποιος βγάζει χαρούμενους ήχους.

Μυστήριο πάντως παραμένει για ποιο λόγο ο εγκέφαλος ενός κοιμισμένου μωρού μπορεί τόσο πρόωρα να συντονίζεται με τους ήχους του εξωτερικού περιβάλλοντος, ιδίως τους αρνητικούς.

Οι επιστήμονες αναζητούν την απάντηση στην εξελικτική ιστορία του ανθρώπου, καθώς από τις πρώτες στιγμές της ζωής του βρίσκεται σε κατάσταση εγρήγορσης για λόγους επιβίωσης.